آشنایی با تنظیم قرارداد اجاره اماکن مسکونی

ارسال شده توسط ادمین در 14 بهمن 1393 ساعت 00:30:17

آشنایی با تنظیم قرارداد اجاره اماکن مسکونی

 چه موجر و چه مستاجر دارای حقوق و وظایفی اند که بعد از تنظیم قرارداد اجاره برای آنها به وجود می آید . از طرفی با توجه به تغییر قوانین مربوط به این عقد در سال 1376 ضروری است تا به آثار این قرارداد برای طرفین عقد اشاره ای داشته باشیم . اجاره نامه هم می تواند به صورت رسمی در محضر و هم  توسط افراد عادی تنظیم شود

1- تعریف عقد اجاره :

عقدی است که برابر آن مستاجر مالک منافع مالی می شود که به اجاره او در می آید . ( عین مستاجره ) 

2- مدت :

در اجاره مسکن مدت اجاره که عبارت است از یک ماه ، یکسال و ... باید مشخص و در قرارداد گنجانده شود و الا عقد باطل است .

موجر :

کسی است که مالک بوده و یا از طرف مالک اجازه دارد تا ساختمان را اجاره دهد . ( اجاره دهنده )

مستاجر :

کسی است که ساختمان را از موجر اجاره می کند . (اجاره کننده )

توجه :

مشخصات اجاره دهنده و اجاره کننده باید دقیقاً در قرارداد آورده شود و اگر هر کدام از آنها به رضایت و نمایندگی از طرف دیگری مبادرت به تنظیم عقد می کنند باید دلیل قابل اطمینان و موثقی (مانند وکالت نامه رسمی ) ارائه دهند .

عین مستاجره:

مورد اجاره باید با مشخصات کامل در قرارداد آورده شود برای مثال تمامی شش دانگ یک واحد آپارتمان واقع در خ ... به مساحت ... جزو پلاک ثبتی ... با حق استفاده از آب ، گاز ، تلفن و ... پارکینگ .

نوع استفاده از عین مستاجره : باید در قرارداد قید شود که از عین مستاجره چه استفاده ای می شود برای مثال جهت سکونت ، دفتر اداری ، دفتر وکالت ، آرایشگاه زنانه و ... و اگر برای سکونت خانواده است تعداد نفرات آورده شود.

اجاره بها :

معمولاً اجاره بها ماهانه تعیین می شود و مبلغی نیز به عنوان پول پیش یا رهن و ... پرداخت می شود که ضروری است نحوه پرداخت و شماره چکها یا سفته های رد و بدل شده و ... دقیقاً در قرارداد بیاید . برای مثال اجاره بها در مدت یک سال شمسی از تاریخ ... لغایت ... از قراری ماهی ... ریال است که هر ماه و طی رسید کتبی از سوی مستاجر پرداخت می شود.

ضمانت اجرای عدم پرداخت اجاره : در صورت عدم پرداخت اجاره بها موجر می تواند شروطی را به نفع خود در قرارداد بگنجاند برای مثال در قرارداد ذکر شود :

در صورت تاخیر بیش از ده روز در پرداخت اجاره بها موجر می تواند اجاره نامه را فسخ و طبق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 مورد اجاره را تخلیه کند.

پیش پرداخت :

اگر مستاجر مبلغی به عنوان ودیعه ، رهن ، پیش پرداخت و ... به موجر پرداخت باید در قرارداد ذکر شود برای مثال :

مستاجر مبلغ ... ریال نقداً یا طی چک شماره ... به عنوان قرض الحسنه و ... به موجر پرداخت نموده است . زمان باز پرداخت این وجه ، پایان مدت اجاره یا زمان فسخ می باشد و وجه هنگامی مسترد می شود که مستاجر هزینه های مربوط به مدت استفاده اش از قبیل شارژ ساختمان ، هزینه آب ، برق ، تلفن ، گاز و ... را پرداخته باشد و مورد اجاره را تحویل مستاجر کند .

شروط :

هر یک از طرفین حق دارند بر مبنای منافع و امکانات و اراده خود شرایطی را در قرارداد بگنجاند که مورد قبول طرف مقابل قرار گرفت دارای اثر حقوقی خواهد بود برای مثال :

1- مالیات مستغلات و عوارض شهرداری و تعمیرات اساسی بر عهده موجر و هزینه های استفاده از حفاظت و نظافت ساختمان با مستاجر است .

2- مستاجر حق انتقال مورد اجاره را به دیگری دارد یا ندارد .

3- مستاجر متعهد است که عین مستاجره را سالم و بدون عیب و نقص ( از قبیل عدم شکسته شدن درب ، پنجره ، کلید و ... ) تحویل موجر دهد .

4- اگر مستاجر قبل از پایان مدت اجاره تمایل به تخلیه عین مستاجره دارد مکلف است مراتب را یک ماه قبل ، از طریق اظهارنامه به اطلاع موجر برساند و یک ماه اجاره بهای اضافی و بلاعوض را به موجر بپردازد.

توجه :

بهتر است در قرارداد اجاره قید شود که مورد اجاره به تصرف مستاجر داده شده است یا خیر .

امضاء :

قرارداد باید به امضای موجر و مستاجر و دو نفر گواه برسد یک نفر گواه موجر و یک نفر گواه مستاجر ، زیرا اگر طرفین بخواهند قرارداد اجاره آنها تحت شمول مقررات ماده 2 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 قرار بگیرد امضاء دو نفر گواه زیر قرارداد ضروری است .

حقوق شهروندی معاونت آموزش قوه قضائیه

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080